Pierre Kóstolgat

Bekattantam, rákattantam

2022. január 21. VPierre

 

osszes_hal_talalva.jpg

Ősszel, megérkezés után, az első napokban, Lódzban, a fűtetlen kollégiumi szobában, amikor még kicsomagolni sem volt kedvem, jobb híján bámultam az üres falakat, mert az ablakon kinézve csak alacsonyan gomolygó felhők, és sűrű esőfüggöny volt látható, azt pedig nézze, akinek hét anyja van. Vártam a szobatársam, aki a Szovjetunióból érkezett. A két táblás ablak között egy üveg vodka hűsölt, gondoltam megvárom vele Szását. Két nap késéssel megérkezett. Megöleltük egymást, csak néhány kurta szót váltottunk. Szása kicsomagolta a bőröndjét, de amint előkerült a fekete címkés kerek konzervdoboz a sprotnival, félbehagyta a pakolást, tekintetünk szinte vezényszóra az ablakban pihenő vodkás üvegre tévedt.

sprotni_doboz.jpg

Feltéptem az ablakot, Szása pedig egy méretes bicskával körbe nyeste a konzervdobozt, mindezt úgy, hogy egyik kezével a levegőben tartotta konzervet, a másikkal nyitotta, egy csepp sem ment félre, én közben az üveg alját nyitott tenyérrel jól megpaskoltam, tompán csattant, ettől a kapszli könnyebben lecsavarható. Ittunk és faltuk a kis füstölt halakat, aranyló vékony bőrük beragyogta a szomorú kollégiumi szobát. Addig nem nyughattunk, míg a doboz és az üveg tartalmával nem végeztünk.

sprotni_kenyerrel.jpg

Vodka-sprotni két jó barát, elválaszthatatlanok. Ennek már jó negyvenöt éve. A helyszín Lengyelország. Szása, ki tudja, hol van, nem beszélve a Szovjetunióról.

 szardinia_dobozban.jpg

 

talalt_szardinia.jpg

Füstölt szardínia, wasabis szójabab, vérsóska, céklacsíra, lime, pirított szezámmag olaj

Gyerekkoromban is gyakran konzervhalakat ettem. Az inger szegény élelmiszerboltokban az egyetlen szórakozásom az volt, hogy a halas konzervek polcán a képregények színes világához hasonlatos szardíniás dobozok csomagolását néztem, egy időben még gyűjtöttem is ezeket a csomagolópapírokat. Távoli partok, tengerek, matrózok, háromárbocosok, hajladozó pálmafák, szőke ciklonok, kardhalak és még ki tudja, milyen motívumok, trópusi életképek tették vonzóvá ezeket a dobozokat. És mindez a szovjet befolyási övezetben. Kivételesen a világ minden tájáról érkeztek a kis fellazító dobozkák, amelyekből felnyitás után távoli szabad tengerek íze és illata szabadult ki.

makrela.jpg

makerel_talalva.jpg

Makréla pikánsan, újhagyma zöldje, lime, chili, aszalt oliva, céklacsíra. 

Ha már semmi nem volt otthon, akkor egy féltve őrzött doboz mindig előkerült, a papírcsomagolás alól előbukkant az aranyló, sárgás-piros színben csillogó fém felület, rajta egy négyárbocos hajó rajzával, körülötte fejüket a hullámokból kiemelő halakkal. Kék betűkkel rajta a felirat: tuna. Vagyis tonhal. A dobozhoz volt ragasztva egy kulcsszerű kis szerszám, amivel, ha azt a dobozon lévő vékony fémkallantyúba fűztem, fel lehetett tekerni a konzervdoboz tetejét. Benne csillogó olaj és tonhal darabok. Egy-kettőre elfogyott a kis doboz tartalma, főleg, ha volt kenyér, mert más akkoriban nem is nagyon kellett.

tonhal_doboz.jpg

tonhal_talalva.jpg

Tonhal, vérsóska, wasabis szójabab, lime, passió gyümölcs, olaj

Máskor szardínia volt a dobozban, pár évvel később még mindig a dobozba zárt tenger bűvöletében megpróbáltam nem csak a színes rajzok alapján dönteni, hanem a kis halak minősége is számításba jött. Kiderült, hogy a skandináv és portugál gyártók halai voltak a legjobbak, de azért találtam spanyolt is.

lazac_doboz.jpg

lazac_meg_tsa.jpg

Lazac, passió gyümölcs, koriander, lime héj, olaj

Aztán jó ideig nem foglalkoztam a dologgal, de szardíniát mindig vettem, volt, hogy felturbóztam különböző apróra vágott zöldségekkel, fűszereztem, citrom meg narancshéjjal, turbolyával ízesítettem, különösen a mikró leveleket tartottam megfelelőnek erre a célra. Aztán kiokosodtam a tonhalak világában is, és már kerestem azokat a gyártókat, akik sűrű szövetű nagyméretű tonhaldarabokat tesznek a dobozba, vagy üvegbe.

uvegben_creb.jpg

szinten_crab.jpg

Tarisznyarák, menta, passió gyümölcs, új hagyma zöldje, lime

A szardella a másik kedvencem. Van, hogy a nagyon sós típust használom főzéshez, de különböző szószok, mártások ízesítésére, sózására is alkalmas.

anchovy_1.jpg

Van a szelídebb, marinált változat, amit Észak-Olaszországban ebéd előtt bárokban fogyasztanak, kvázi amolyan étvágy fokozónak, mascarponével megkent kenyéren, néhány szép ezüstös alici, egy pohár fehérbor, jó társaság, soha rosszabbat. A spanyoloknál boccerones néven ismerik.
Manapság sem hagyott alább az érdeklődésem távoli tengerek halainak dobozos kiszerelésű változatai iránt. Most is szeretem a változatos, emlékeket ébresztő csomagolásokat, de annak jobban örülök, ha ellenőrzött forrásból származó halakat, főleg tonhal esetében, találok a dobozban. Az ádáz marketing harcok nem érdekelnek, annál inkább a minőség, és az ár/érték arány.

koktel_rakfarok_doboz.jpg

rakocskak_talalva.jpg

Rák farkincák, chili, új hagyma zöldje, koriander, lime, halszósz, pirított szezámmag olaj

Viszont a boltokat nem járom mostanság, inkább a netes ajánlatok keltik fel az érdeklődésemet. Míg egy szép napon rá nem találtam a tonhalfutár néven futó halszállítóra. Arra gondoltam, hogy nem kevés őrült futkározik a virtuális térben, de, hogy valaki kizárólag tonhallal foglalkozzon, azt a megszállottság magasiskolájaként kell értékelni.

Bekattantam. Rákattantam.

Megmagyarázom: impulzus vezérelt konyhát viszek otthon, amit találok, abból főzök, de az is van, hogy hirtelen fellángolás nyomán jön meg a kedvem valamihez, ez többnyire valamikor éjszaka tör rám, amikor nyitva tartó boltot nem találok, nem is mennék oda éjnek évadján, annyira megszállott nem vagyok. Viszont a neten bolyongva rendelhetek, az a nyerő, aki a legjobb ajánlatot teszi, és a szállítási határideje a legrövidebb. Így találtam meg az említett tonhalfutárt, kábé azt képzeltem, hogy a kattintásom nyomán elindul egy kengyelfutó és lihegve házhoz hozza a tonhalat. Nem sokat tévedtem, mert az éjszakai rendelésem másnap délután megérkezett. Persze hamar kiderült, hogy annyira nem őrült az üzemeltető, hogy csak tonhalat futtasson, van ott más is, kedvencem a tarisznyarák, amiből a legjobb rák fasírtot lehet készíteni, de a füstölt szardínia is királyság, némiképp emlékeztet a sprotnira. Gondoltam, mit veszíthetek berendeltem egy csomó terméket, és most itt tobzódom a színes címkék és távoli tengerek illúziót keltő világában. Bizonyíték rá az általam készített, itt látható kompozíciók. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pierrekostolgat.blog.hu/api/trackback/id/tr9816819546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2022.01.21. 11:11:28

Klafa! Megjegyzem,ha tonhal, akkor minimum az Olasagasti, de az a tonhalfutárnál nincs.
Ha érdekel, hogy hol, privátban elárulom!:)

littke 2022.01.21. 15:33:19

Mint mindig, nagyszerű írás.

Még 4-5 éves lehettem, 50-es évek, és egy sétálás alkalmával, a Normafa Sörözőben, anyám vett nekem szardellagyűrűt, amit nagyon megszerettem.

Később a szardinia legfőbb országában, Portugáliában jártam és a minőségi szardinia komzerveket megismertem. Ugyan (rossz nyelvek szerint) a francia szardínia konzerv a legjobb. Számít milyen olíva olaj kerül bele.....

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2022.01.21. 16:39:40

Ez a poszt király! egy olyan "unalmas" kajáról mint a halkonzerv remek saláták alapjaként nagyon szép képek születtek. Holnap halkonzervet eszek!
Gratula

Benikuty 2022.01.21. 18:09:30

@VPierre: elküldtem, ha nem ért hozzád, kellene valami kontakt.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2022.01.21. 18:18:26

A legjobb szardella Spanyolországban Santillana del Mar-ban készül, szinte az egész /egyébként gyönyörű/ cantabriai településen ezzel fogalkoznak és mindenféle kiszerelésben árulják. Jobbat még nem ettem.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2022.01.21. 18:20:18

Ja, és a legjobb tuna Cádizban kóstolható.

BOAR 2022.01.21. 20:10:26

A legfinomabb halkonzerv nekem a békebeli orosz makréla, amiben nem is filé hanem "patkó", tehát merőlegesen vágott törzsszeletek vannak. A fűszerezése, a hal íze, állaga számomra tökéletes.
Szerencsére a seregben sokan nem szerették, így volt belőle bőven tartalékom.
Érdekes, ahogy visszaemlékszem, a gyermekkoromban kapható "olajoshalak" szinte mind olivaolajjal készültek. Ma már ez egy extra amiért külön fizet az ember.

élhetetlen 2022.01.21. 20:59:04

Az ifjúságom orosz paradicsomos halkonzervét már elfelejtette, miből készült, de nagyon szerettem. Most a paradicsomos makréla filé áll toronyban a spájzban. Az olajos konzerveket nem szeretem, egy kivételnek dőlök be, a tőkehalmájnak, mert azt még nem találtam paradicsomosat. Nagyon szeretek sok féle halat, (kivéve a pontyot, mert, ha kicsi, akkor szálkás, ha nagy, akkor hájas), de undorodom a hal bőrétől. Tehát a mélyhűtőben bőr nélküli lazacfilé kell, a rákocskák meg vietnami boltból jönnek konyhakészen, szépen tisztítva, fagyasztva, 4000 ft/kg, bár a garnélákat meg tudom pucolni és ki tudom belezni. Tudom, a témához csak a paradicsomos makrélának van köze.

Victoorius · http://www.konzolcenter.hu 2022.01.22. 07:48:22

Hol lehet minőségi konzervet venni? Szívesen (v)ennék, az sem baj, ha drága, csak ár-érték arányban legyen jó.

Tohnal, makréla, szardínia, mindegyiket szeretem.

motoroskonyhaja 2022.01.22. 07:56:08

Stokás szerint nagyon jó poszt, ötletes és eredeti megoldásokkal, gratula!
Nekem a személyes kedvenceim az azori halkonzervek. A notmális magas minőségtől a csúcskategóriáig megtalálhatoók a különféle hal és tengeri herkenyűt, természetesen rengeteg tonhalkonzerv is. A Santa Catarina bio olívaolajos tonhaldarabjai a legjobbak, sajnos a tonhalfutárnál nem lelhetők fel, vagy kintről szoktam hozni, vagy a neten rendelem. ÉRdemes próbát tenned velük ;)

Victoorius · http://www.konzolcenter.hu 2022.01.22. 16:00:20

@Benikuty: Tök jó, egyetlen darabot nem találtam készleten, mindent kívánságlistára kell tenni. Árak szintén nincsenek kiírva.

Benikuty 2022.01.22. 16:20:32

@Victoorius: sajnos ez az oldal csak nyálcsorgatásra jó, rendelni a cég olaszországi kezétől kell. Igyekszem megtudni részleteket.

BOAR 2022.01.25. 12:53:10

@Victoorius: "Benikuty" soha nem rendel ilyesmit csak szeret azzal villogni, hogy "leszaroz" mindent ami a boltokban kapható.
Mert Ő annyira igényes, hogy csak és kizárólag a legdrágább, legnehezebben beszerezhető terméket fogyasztja.
Aztán ken egy zsíroskenyeret magának bolti sertészsírral...

BOAR 2022.01.25. 13:42:14

@Victoorius: Amúgy az ebay.de-n és az amazonon is kapható.
Nem értek a tonhal halászatához(sem) de sanszos, hogy csak az év egy bizonyos szakában elérhető az alapanyag és nem tudom, fagyasztottból jó-e? Szóval az, hogy a gyártónál nincs készleten, lehet ezért is.

Benikuty 2022.01.25. 17:01:58

@Victoorius: Bocs a linkért, sajnos ott csak minősített viszonteladókat és nagykereskedőket szolgálnak ki. Most tudtam meg a hazai forgalmazótól. Ha gondolod, vele vedd fel a kapcsolatot.
süti beállítások módosítása